08) Herman’s lesje
Ik word soms zo moe van mezelf.
In mijn kop schiet het vaak van links naar rechts en ik heb er dan even geen grip op.
Zo kan ik uren met andere soortgenootjes spelen, maar eenmaal aan de riem geeft mij dat een hele andere prikkel.
Alsof ik dan toch even een andere mindset krijg of zo. En dan hoor ik Juf Jol ook nog eens zeggen:
“Ach ja, je bent nu echt een lastig pubertje aan het worden.”
Ja dat kan wel zo zijn, maar ik heb geen idee wat dat dan is.
Voor mij is het daarom een soort van nutteloze informatie.
Wacht eens even, wat is er aan de hand?
Juf Jol doet háár Zali aan de riem. Ik begrijp niet waarom maar het maakt me wel heel erg nieuwsgierig.
Dat is bijzonder, Zali blijft gewoon stilstaan met de riem om. Dat kan ik écht niet.
Ze staat daar gewoon rustig net als Juf Jol.
Ik kan mijn nieuwsgierigheid niet meer tegenhouden en héél voorzichtig besluit ik neushoogte te gaan nemen.
Oh nou, ik ruik een vastberaden soortgenoot zeg!
Dat is er eentje die voor zichzelf op durft te komen.
Mmm… En toch blijft ze zo rustig staan.
Hé, maar Zali zit nu vast aan de riem en ik ben nog steeds los.
Yes, nu heb ik eindelijk de mogelijkheid haar eens even van dichtbij te besnuffelen.
Wanneer ze losloopt durf ik dat niet zo goed.
Ik raap al mijn moed bij elkaar en besnuffel Zali eens goed.
Zo dat ging goed! Dat wil ik nog wel een keertje doen!
Pfff zo, wat was dat? Zodra ik een tweede poging waag om aan Zali te snuffelen geeft ze me een grauw en snauw. Dat is ook niet aardig! Dat was wel een héle duidelijke néé.
Wat ben ik geschrokken van haar en ik besluit dan ook om, voor nu, wat afstand van Zali te houden.
Ik moet écht even tot rust komen. Terwijl ik van een afstandje sta te kijken zie ik dat de Juf Jol de riem bij Zali af doet om deze vervolgens bij mij weer om te doen.
Voor deze keer laat ik het en loop ik braaf met Juf Jol en een ander soortgenootje naar het poortje van het veld.
De gedachte om nu nog even lekker te gaan lopen kwallen heb ik maar even losgelaten.
Oh en opgroeien?
Opgroeien is echt helemaal nog niet zo makkelijk!
Dankjewel Juf Jol, maar niet heus, voor jouw inzichtelijk handelen…

